Nouakchotti jõudes ootas meid ees ei miski muu, kui järjekordne tsikli lahtivõtmine, et teha selgeks, kust küll nii palju õli võib tulla.
Õli oli siduriruumi nii palju laiali pritsitud, et raske oli aru saada, kust see kõik tulnud oli. Esimeseks kahtlusaluseks oli käigukasti sisendvõlli tihend. Mõtlesime, et kui probleem on selles, ei tohiks seda olla väga keeruline lahendada, sest sama tihendit on kasutatud mõnedes automudelites (ja seega peaks seda mõnest hästivarustatud autoosade kauplusest saada olema, isegi Aafrikas), ning selle vahetamine on lihtne (va. käigukasti maha saamine), sest see asub käigukastist väljaspool ning selle vahetamine ei eelda käigukasti lahtivõtmist.
Täis optimismi, koukisime süüdlaseks peetava tihendi välja, ning läksime kohaliku mehhaaniku abiga linna peale uut samasugust otsima. Mõtlesime, et ta juhatab meid mõnda varuosade poodi, kuid ei – tuulasime mööda liivaseid kõrvaltänavaid, ühest töökojast teise, ning meile lubati, et küll tihend leitakse. Hind, mida selle eest küsiti – 30 000 ouguiyat – oli muidugi astronoomiline, Euroopas maksab BMW originaal viis korda vähem (!). Euroopast tellides lisandub muidugi krõbe postitasu, lisaks veel maksud ning kättesaamisele kuluv aeg, nii et kauplesime hinna 25 000 ouguiyale, lootuses tihend õhtuks kätte saada.
Õhtul toodigi meile tihend – samas mõõdus, kuid metallkestaga, mite kummist, nagu originaal. Õrnalt roostene, mis viitas sellele, et ta on kuskil juba tükk aega vedelenud ning võib-olla rabedakski läinud. Sellist asja meil küll vaja ei olnud, veel vähem sellise raha eest. Täpselt sellist, nagu meie oma, ei olevat aga võimalik Nouakchottist leida, ja nii ei jäänud meil üle muud, kui võtta ette juppide Euroopast tellimise kadalipp.
Kui juba tellimiseks läks, said võetud teisedki tihendid, et kindluse mõttes noodki ära vahetada, ning järgnes pikk ootamine – võiks arvata, et kuna Mauritaania on Euroopale nii lähedal, siis on küsimus paaris päevas, kuid ei – vali milline kiirkuller tahad, ikka on ooteajaks vähemalt viis päeva.
Oodates sai käigukast lahti võetud ning halvale üllatusele jõutud – sealt kukkusid välja neli seibitükki. Pikemalt kana-muna küsimusega tegeledes tuli välja, et lekke tegelik põhjus oli seesama laager, mis Austraalias ära sai vahetatud. Nimelt oli see piisavalt läbi kulunud, et suure hõõrdumise tõttu hoopis tervenisti võlli otsas ringi käima hakanud (st laagri siseosa pöörles võlli otsas, mitte laager ise). Võlli otsas olev lahtine/logisev laager tähendas sisendvõllist tulevat käiguvahetuse ja mootori kiirendamise / pidurdamise pidevat “pauku” laagrile, mis lõhkus ära teda võlli otsas kinni hoidva lukustusseibi (sama, mis neljas tükis välja tuli).
Kes veel mäletab, oli originaallaager valmistatud Jaapanis (kestis 150 000 km), see Austraalias vahetatud laager sai “Made in Taiwan” (oli kestnud 100 000 km ). Pärast päev otsa mööda Nouakchotti otsimist pidime leppima uue, DPI-nimelise laagriga, mis on Aafrikale omaselt “Made in China”. Njah, ausalt öeldes ei taha teada, kui vähe veel see kestma saab…
Teiseks oli vaja uus seib sebida, sest see on kuradi ime-seib sakslastel välja mõeldud – kaks poolringi lähevad võlli süvendisse, mille “kallistav” seib omakorda kinni haarab, et nood tsentrifulaaljõuga laiali ei lendaks. Puruks oligi see “kallistav” seib. Kuna see selline eri kujuga seib, mida kuskilt saada pole (ja ühtlasi kui seda kuskilt BMW tagalaost tellima hakata, oleks ilmselt nädalaid läinud), lasime metallimehel uue treida – tont teab mis metallikvaliteediastmega, aga raha osati ikka küsida – 25 000 ouguiyat.
Ühesõnaga oleme nüüd omale tekitanud viitsütikuga pommi, nüüd meie käigukastis elava Hiina laagri ja Aafrika kodukootud lukustusseibiga. Tahaks siiski elusalt Eestisse jõuda 😛
Ehk annab järgnev video veidi rohkem aimu, kui palju nokitsemist ühe seibi ja laagri pärast ette tuleb võtta:
See on pull, et üks mauritaanlane istus terve aja seal ja vahtis teie tegemisi, põnev argipäev vist temajaoks. Ulmehinda maksavad asjad ikka seal, tööriistu laenutasite töökojast kuskilt – raha eest?
Kui suure kiirendusega video on? Saaks natuke pühapäevast arvutamist teha aja kogukulu leidmiseks, arvestades seda, et juba kõvasti kiirendatud video oli viis minutit pikk.
Respect!
Kas see käigukastiremo toimub hotellitoa laua peal? 🙂
Video kiirust ei oskagi hinnata, varieerus üks klõps iga 2-3 sekundi tagant. Pimedal ajal üks klõps iga 20-30 sekundi tagant.
Käigukasti remont toimus jah hotellitoa kõikuva laua peal. Endeemilise töökodade puudumise tõttu meie hotelli piirkonnas pidime tööriistade osas kasutama seekord tõsiseid loomemeetodeid, st töö sai tehtud väga piiratud tööriistadega – isegi imestasime sakslaste disainioskusi – saime sisuliselt terve ratta pooleks vaid tsikliga kaasa tulnud originaalriistakomplektiga (!) – vaid number 14 ja 15 võtit oli lisaks vaja, et amort alt ära saada. Need on meil loomulikult olemas.
Vaid kiige ja paraleveri lahtivõtmiseks oli vaja lisaks tollivõtit ja number 30-t, mille pidime laenutama – taheti 2000 ouguiyat 10 minuti eest, mil mul korraks neid tarvis läks 😛 No ja lisaks tuli maksta ju ka takso eest, et neid riistu linna peale otsima minna. Ei ole remondi tegemiseks kõige odavam koht maamunal see Nouakchott.
See mauritaanlane, Omar, on seesama tüüp, kes meil kõiki neid juppe ja riistu aitas välja ajada. Meilgi tekkis teda (ja teisi kohalikke) vaadates küsimus, et millest nad küll elatuvad, sest enamasti ei paista nad päev otsa midagi tegevat – vedelevad, joovad teed…
Taiwanis tehtud? Mis ime, et ta siis nii ruttu kulus. Aga ega need liivased ja mudased teed ka ei aita. Loodan, et see Hiinas tehtud osa ka parem ei ole. Vahemalt on teil paremad teed ja rajad ees. Marokko, siit me tuleme!
Asjad ikka kuluvad. Tundub, et senimaani on seda tüüpi käigukast suhteliselt aegsasti märku andnud oma “kõhuvalust” – saab veel jaole. Ma mõtlen, et kui õli poleks lahmama hakanud, siis mingi hetk oleks kahju palju suurem olnud.
Huvitav, milline oli võlli seisukord kinnise laagri kohal. Loodetavasti eelistab uus laaher oma kuulidel veereda.
Turvalist teed!
Tervist!
Miks te kasutate käigukastis sees kinniseid laagreid? Lahtine laager, mis saab käigukasti kaudu ölitust, mitte tihendite taga peituva tahke määrge kaudu, peaks kordades kauem vastu pidama. Kinnistelt laagritelt saab väga kerge vaevaga kummikatted eemaldada, tehes neist tavalised avatud ja käigkasti öli pealt “toituvad” laagrid. (Kui kinnised laagrid on sinna juba tehasest paigaldatud, siis ignoreeriga palun minu sõnavöttu- ei ole konkreetse BMW mudeli siseeluga kursis).
Jõudu-jaksu!