Juba parem

Hunza kant on tuntud kui üks vabameelsemaid piirkondi Pakistanis – naised on tänavapildis täitsa esindatud ning tõsiusklike meelehärmiks elab täiel jõul edasi islamieelne traditsioon mooruspuu viljadest kanget alkoholi valmistada.

Tegelikult märkasime muutust inimeste meelelaadis juba Hunzast päris eemal. Kui peatusime ühes külas, et osta pudel vett, viitasid meid ümbritsenud rahvahulga näoilmed ja kehakeel mingile positiivsele energiale ja uudishimule, mida me mujal Pakistanis veel tajunud polnud. Muidugi oli tunda ka umbusklikkust – mitte kõik ei julgenud meile lähemale tulla, eelistades jälgida meid turvaliselt kauguselt. Igal juhul ei tundnud me end sellele piirkonnale iseloomulike pannkoogimütsidega meeste seltskonnas ebamugavalt või ebaturvaliselt. Võib-olla pani “i”-le punkti järgmine kaader – nii kui Margus kaamera välja otsis, oli esimene, kes vägisi kaadrisse ronis, üks lössis ninaga vanamees. Kõik pahvatasid naerma, et “vaat kus fotomodell!”, ja mees ise ka – ei olnud tunda halvakspanu, vaid lihtsalt sõbralik tögamine. Hea, kui inimesed end liialt tõsiselt ei võta.

Edasi kulgedes hakkas varsti koitma, mille pärast me Karakorami maanteed üldse kulutama olime tulnud. Nägime oma silmaga ära urdu keeles “paljast mäge” tähendava Nanga Parbati, 8126 meetriga maailmas kõrguselt üheksanda mäe. Tegemist on ühtlasi kõige läänepoolsema mäega maailmas, mille kõrgus ületab 8000 meetrit.

Iidse Hunza kuningriigi pealinnast Karimabadist paistavad kätte mitmed hulga madalamad, ent siiski paeluvad tipud, sealhulgas Rakaposhi (7788 meetrit), Ultar II (7388 meetrit), Diran (7270 meetrit), Hunza Peak (6270 meetrit), Bubulimating (6000 meetrit), Altit Peak (5075 meetrit). Mitte kusagil teises kohas ei ole meid korraga nii tiheda ringina ümbritsenud nii palju nii kõrgeid tippe.

Hunza näol on tegemist aktiivse mäetekkepiirkonnaga – laias laastus asub just siin miljoneid aastaid tagasi India ja Aasia mandri vahel toimunud kokkupuutekoht, ning kuna India manner liigub ikka veel põhja suunas, rammides jätkuvalt Aasiat, värisevat maa siin keskmiselt iga kolme minuti tagant. See tähendab, et väga sageli leiab siin aset maalihkeid – käesoleva aasta jaanuaris Karakorami maanteel toimunud lihe oli nii suuremastaabiline, et blokeeris Hunza jõesängi. Tänaseks on maalihke taha tekkinud enam kui saja meetri sügavune, kilomeetreid pikk järv, mis on enda alla võtnud nii mitmeid külasid kui ka osa Hiinasse viivast maanteest, mis on piirkonna ainus ühendustee. Ainus viis teisele poole järve saada on paadiga.

Käisime maalihke juures kohal:

Kuid jah, siinkandis on inimesed kuidagi vabamad ja sõbralikumad. Tänaval liiguvad erksavärvilistes rõivastes naised, burkadest pole märkigi. Hunza orus on domineerivaks usuvooluks Afganistanist sisse toodud ismailism, mis on küll põhimõtteliselt islam, aga veidi teistmoodi. Igal juhul tunneme end siin hästi.

Ei tea, kas õnn hakkab nüüd end meie poole pöörama, aga siit ostetud krõpsupakist vaatas meile vastu üllatuslik võit – kümme ruupiat (kaks krooni)!

5 thoughts on “Juba parem”

  1. Ideaalne viis võidu üle andmiseks – sularaha 🙂 Vähemalt ei pea kuhugi eraldi järgi sõitma 🙂

    See järv on küll ikka müstiline…100m sügav :S Iga 3 minuti tagant maavärin jne jne. Karm kant, aga huvitavad inimesed.

    Jätkuvalt edukat veeremist,
    Tago

  2. Esimesel pildil Toyota kõrval olev mees tundub kangesti B. Ladeni moodi olevat.
    FBI top 10-st on sealkandis mitu meest väidetavalt.
    Kui silmad lahti hoiate võite 10 ruupia asemel hoopis 10 milli usd saada.

  3. Mul on hea meel, et Te sellest õnnetustest IKKA suhteliselt valutult välja tulite. Mis ratta mainitud kõverast raamist sai ? või oli see kohvriraam, mille kõverust eelmises lõigus korra mainisite..
    Kuidas sõiduvarustus vastu peab ? Kombed, kiivrid, saapad jne ?

    Meil oli aga Viljandi Folk nädalavahetusel, meeleolukas tants käis varajaste hommikutundideni. 🙂

  4. Sõiduvarustusest kirjutame ehk kunagi pikemalt, aga lühidalt võib öelda, et see näeb kohati juba üsna räbal välja ning on hakanud oma funktsionaalsust minetama. Jakkide-pükste kulumine on rohkem kosmeetiline probleem, kuid see, et saapad kolinal vett läbi lasevad, on juba suurem häda. Aga vähemalt ei takista see sõitmist. Kiivrid… ütleme nii, et Kariina oma on lisaks sellele, et see Austraaliast saadik eest lahti ei käi, veel lisaks mõranenud (ja kinni teibitud) visiiri saanud. Tagasi Eestisse jõudes näeme ilmselt välja parajad tondid 😉

    Lisaks kohvriraamidele on tsikli enda raamid ka kõverad. Esiraam tundub olevat köki-möki probleem – kuigi tuled näitavad veidi vales suunas ja osad detailid hõõruvad pööramisel vastu lenksu, on see siiski väike häda, sest esiraam ei toeta midagi kriitilist. Tagaraam tundub hetkel tõsisem häda, veidi imelik tunne on sõita, kui iste kõver on. Küsimus on, kas ta võib ühel hetkel auklikel teedel sõites lihtsalt mõraneda, või kui mitte, siis kas saab ta ise 4-5 mehe jõuga sirgeks tõmmata, ilma midagi muud ära lõhkumata.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga