200 kilomeetrit ilu

Palmide all

Alustasime oma avastusretke ambitsioonika plaaniga – teha Ida-Timorile ring peale. Kuna tegemist on tillukese riigiga, siis võiks küsida, et mis selles plaanis siis nii ambitsioonikat on, kuid ikka on küll. Ise saime sellest muidugi aru alles hiljem.

Üheks suureks küsimärgiks meie teekonnal oli teede seisukord – korralikku kaarti, mis annaks adekvaatse pildi olemasolevatest teedest ja radadest, meil Ida-Timori kohta pole, ning meie hea reisijuht, Lonely Planet nimetab siinsetel teedel kulgemist optimistlikult seikluseks. Lubasime endale, et kui tee peaks muutuma väga kehvaks, siis pöörame otsa ringi, sest Ida-Timor oleks ilmselt viimane koht, kus tahaks tsiklit ära lõhkuda.
Esimese asjana sai teele asudes meile kohe selgeks, et teeviitadega on siin kehvad lood – mingitest tabloodest, kuhu oleksid märgitud asulad ja vahemaad, ei ole siin haisugi. Üks selgematest viitadest, mis jäi meie teele, nägi välja selline:

Teeviit

Teise asjana sai selgeks see, et tanklad sellisena nagu me neid teame, jäid kõik Dilisse, ning et linnast väljas saab kütust osta vaid pudeliga – väljaspool Dilit näib bensiin “kasvavat” puu otsas:

Bensiin puu otsas

Esimesed mõnikümmend kilomeetrit möödusid vingerdades mööda mäekülgi lookleval teel, millelt avanesid oivalised vaated Ida-Timori rannikut embavale Banda merele.

Altar mere ääres

Banda meri ja Timori kaljune kallas

Teel, muide, polnud umbes 200 kilomeetri ulatuses, mis viisid meid Dilist itta, suurt häda midagi – üldjoontes oli tegemist küllaltki hea teekattega, kuid mis nõudis siiski sajaprotsendilist tähelepanu, sest siin-seal oli tee pealiskate mitme meetri ulatuses minema uhutud, ning kohati ilmusid ootamatutes kohtades teesse korralikud augud:

Peatee

Liiklemise muutis pingelisemaks ka see, et enamasti oli tee vaid mõni meeter lai. Talitades kohalike liiklejate eeskujul andsime enne pimedasse kurvi sisenemist alati signaali, et vastutulijad taipaksid oma suunavööndisse tagasi tõmbuda (siin on üsna tavaline, et bussid ja veoautod sõidavad keset teed). Tihtipeale puuduvad siin mägiteedel ka igasugused piirded, nii et võib ainult arvata, kui palju on siin teelt väljapõrutajaid. Kibedaks meeldetuletuseks meie kui tsikliinimeste haavatavusest oli üks tee ääres silmatud mälestuspaik hukkunud mootorratturile:

Hukkunud mootorratturi mälestuseks

Liiklusest rääkides ei saa jätta mainimata, et nagu kolmandas maailmas ikka, on transpordivahendid siin ülimalt ülekoormatud, st inimesed ripuvad teinekord busside küljes, või istuvad katusel. Väga sage on ka vaatepilt, kus inimesi transporditakse veoauto kastis.

Seltskond ratastel

Kuid rääkides positiivsest. Ma arvan, et tee Dilist umbes 200 kilomeetri kaugusel asuvasse Com’i võiks vabalt kuuluda maailma kümne kõige kaunimate vaadetega tee hulka, sest nii vaheldusrikkaid kultuuri- ja loodusmaastikke polnud me silmad juba ammu näinud.
Kuna Ida-Timor on olnud Portugali koloonia, siis leiab siin rohkelt koloniaalstiili näiteid. Enamus koloniaalaja hoonetest on mingil kummalisel põhjusel maha jäetud ning täiesti käest lastud. Enim küsimusi tekitas Ida-Timori suuruselt teise linna, Baucau endine mercado municipal ehk keskturg – selline pärl, ning seisab kasutuseta:

Mercado municipal Baucau's

Koos Portugali okupatsiooniga toodi saarele kristlus, ning täna näeb muidu animistliku traditsiooniga riigis rohkelt kirikuid ning katoliiklikke kalmistuid:

Külakirik

Külakirik

Külakirik seestpoolt

Kalmistu mägedes

Kui olime peatunud, et üht külakirikut pildistada, jooksis meie ümber igast ilmakaarest kokku paarkümmend piimašokolaadikarva säravate silmadega last. Õnneks ei pidanud me kaua mõtlema, kuidas leida nendega ühist keelt – lapsed ise tulid välja geniaalse lahendusega. “Mis on sinu nimi?”, küsis üks tüdruk mu käest portugali keeles (kuigi mu portugali keel on pärast Brasiiliast lahkumist vajunud unustuse hõlma, tundsin selle küsimuse kohe ära, sest oli see ju esimene asi, mida meile portugali keele loengus õpetati). Järgnevad minutid kulusid enesetutvustusteks. Portugali keel on nii meile kui neile võõrkeel, kuid piinliku vaikuse saime selle abil murtud.

Külalaste keskel

Lisaks koloniaal- ja sakraalarhitektuurile on siin-seal teadmata funktsiooniga hoonete varemeid.

Vana lagunenud hoone

Reis minevikku

Jäänukid minevikust

Mahajäetud sõjaväehoone

Üldiselt on arhitektuur aga väga maalähedane. Linnast väljas elavad inimesed väga lihtsates tingimustes – enamasti loodusmaterjalist onnides, ning ei oska elektrist ilmselt unistadagi. Kes püüab kala, kes kasvatab sigu, kitsi, banaane või veel midagi.

Küla panoraam

Elamud

Elamud (1)

Elamud (2)

Elamud (3)

Elamu (4)

Tüdruk koristamas

Naised banaane tassimas

Siga rannas

Meie jaoks oli taolisi onne näha elus esimene kord, ning peab ütlema, et see jättis võimsa mulje.
Sugugi mitte vähem avaldasid muljet maastikud – sõites terendasid eemal küll mäed, meri, ning möödusid riisipõllud, palmisalud:

Timori maastikud (1)

Timori maastikud (2)

Timori maastikud (3)

Timori maastikud (4)

Mitte kordagi ei hakanud sel teel igav. Ja kui juba nö peatee on nii lahe, siis mis ootab meid ees väiksematel teedel?

6 thoughts on “200 kilomeetrit ilu”

  1. Väga vahva! Seda võrdlemisi rohkete piltidega postitust lugedes lõi silme ette kogu see pilt, kuidas te seda seal teete… ma ei tea, kui seal tanklaid ja teeviitugi eriti pole… ometigi ilmub värske postitud, mida saab soojas toas istudes lugeda ja vaadata. Puhas rõõm, olge terved!

  2. Infoks: Eestis hakkas täna talv, isegi Tallinnas on lund 10 cm ning jube isu on hakata lumelinna ehitama… 😛 Kadestage!

  3. f-ile: Kariina kiiver ei käi pärast seda, kui Austraalias üks kinnituskruvi ära kadus, enam korralikult lahti ning ka peast ärasaamine on sellevõrra keerulisem. Seepärast ongi piltidel kiiver peas – liiga tülikas oleks seda kogu aeg pähe panna ja ära võtta. Pealegi, enamus on meil täiesti ekspromt-pildid, mitte Ewan McGregori stiilis poseerimine, kus juuksed on geeliga sonegusse sätitud ning näol on grimmikiht. Selle aja peale, kui Kariina oleks hakanud “kiivrisoengut” siluma, oleks lapsed juba laiali jooksnud 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga