Teekond maailma lõppu

Alaska - Daltoni maantee oma täies hiilguses

Jõudsimegi oma kauaoodatud Alaskani, pärast pea kolmenädalast kõva uhamist alates New York Cityst. Piiriületusejärgne maastik ei reetnud kuidagi seda, mis meid ees ootas, kuid pärast mõndasadat kilomeetrit jõudsime mootorratturite seas legendaarsele Daltoni, arktika inseneri järgi nimetatud maanteele (Dalton Highway). Maanteeks võib seda 666-kilomeetrist teed muidugi nimetada vaid ülimalt hea kujutlusvõime korral, sest valdav osa sellest on kruusa- ja pinnasetee, ning need vähesedki asfaldi lõigud meenutavad oma lainelise kujuga Läänemerd.

Lõpuks ometi Alaskal!

Tere tulemast Alaskale! Lõpuks ometi! Kui maikuus veel Mehhikos olime, kuulsime ühelt kohalikult, et tema kodulinnast on Alaskale üle 12 000 kilomeetri. Ilmselgelt seisis meil ees pikk minemine, ning sellisele vahemaale mõtlemine tekitas ausalt öeldes pisut ärevustki, kuid kindlasti mitte kõhklusi. Mida täpselt me Alaskalt otsima kavatsesime minna, ei olnud teada. Kuid plaan minna oli ometi kindel. Nüüd siis olime kohal. Kuid päris sihtmärki jõudmiseks tuli veel läbida sadu ja sadu, küllaltki proovilepanevaid kilomeetreid.

Meie plaaniks oli läbida kuulus Daltoni maantee, mis algab Alaska keskosas asuvast Fairbanksi linnast veidi põhja pool, Livengoodis, ning kulgev kord üle tasandike, kord läbi mägede peaaegu Arktika ookeanini, Dearhorse’i asulani välja. Meie teekond sinna ja tagasi nägi välja selline:

Deadhorse

Päris Arktika ookeani lihtsurelikud (heakene küll – need, kellel ei ole välja käia krõbedat raha spetsiaalse ekskursiooni eest) siiski näha ei saa, sest tee lõpuosa kulgeb läbi looduskaitseala ja naftaväljade (veidi vastuoluline värk, või mis? 🙂 ). Teisisõnu, kurikuulus Daltoni tee lõpeb Deadhorse’is. Kõigest mõnikümmend kilomeetrit enne Arktika ookeani.

Tee algus on pisut ehmatav, sest korraga on sellel palju lahtist kruusa, auke, ning see on korralikult treppi sõidetud. Tsikkel väriseb ja koliseb, kui ebatasasustest üle sõidame, on kõva külgtuul ning kohati tahab tagaratas alt minema libiseda. Viimati oli selline tunne vist Argentinas, legendaarsel Ruta 40-l. Päris kindlasti on see meie matkal USA kõige kehvemas seisukorras tee, ent ega midagi enamat selle puhul ei lubatagi. Ka Daltoni maantee reisijuht hoiatab kehvade teeolude ning pidevalt mööda voorivate veoautode sabas tekkiva tolmu- ja kivilaviini eest, ning soovitab teekonnale kaasa võtta kaks varuratast. Sest Fairbanksi ja Deadhorse’i vahel asustust eriti pole.

Alaska (1)

Üsna pea saab meile selgeks, mida tähendab, et “asustust eriti pole”, sest ka need asulad, mis on kaardile märgitud, ei anna isegi õige küla mõõtu välja. Mõnes kohas ongi ainult kuivkäimla ja sellega asi piirdub. Ei mingeid kauplusi ega remonditöökodasid. Ühes punktis stardi ja finiši vahel, (nagu hiljem selgub, üsna tabava nimega) Coldfoot’is, on siiski kahekümnedollarilist lõunat pakkuv söökla ning tankimisvõimalus.

Maastikud ja vaated on aga ainult sinu silmade päralt, ning absoluutselt inspireerivad. Siin hakkame aru saama, miks inimesed, kes siit naasevad, Alaskast rääkides justkui nõiutud on. Eelroaks pakutakse efektselt roosasid põdrakanepivälju. Nende tekkepõhjus ei ole siiski niivõrd positiivne kuivõrd nende vaatamisest saadav visuaalne elamus – need on lihtsalt esimesed asukad möödunud aastatel metsatulekahjude teekonnale ette jäänud maal. Niivõrd sürreaalne on see vaade, kuidas roosa lillemere keskel kõrguvad kunagiste kuuskede nukrad, mustad rootsud:

Lillad põdrakanepiõied - mahapõlenud metsaalade "kolonisaator"

Põdrakanep

Gessu Alaska tühermaal

Gessu ja õitsev põdrakanep

Maastik muutub aga kogu aeg. Kord sõidad kuuskede vahel, siis jälle leiad end keset lagedat välja:

Alaska (2)

Selleks, et sõit ebatasasel teel oleks sujuvam ning rehvide haarduvus pinnaga parem, sai rehvidest pisut õhku välja lastud. See muudab rehvid küll haavatavamaks, aga… nojah, kus hundist räägid – söögipausiks peatudes kuulsime kummalist vilinat. Ning peagi oli ka põhjus selge – tagarehvis oligi auk. Paralleelselt söögitegemisega sai auk Costa Rica mehhaanikult ostetud kummijulla abil parandatud, ning sõit võis jätkuda.

Söögipaus Daltonil

Lapitud rehv

Ahjaa, üks äramärkimist vääriv asi tsikli puhul veel, millest varem unustasin kirjutada – kui veel Calgarys olime, saime oma võõrustajalt, endiselt hokitreenerilt küljejala alla panemiseks hokilitri. Vana, enne ärasõitu paigaldatud puiduklots oli lihtsalt nii kulunud, et kruvid ei püsinud enam sees.

Hokilitter küljejala all

Nagu eespool juba mainitud, on Daltoni maantel rohkelt veokeid. Ütleks isegi, et autodest-tsiklitest rohkem. Ja nagu meie õhuke, ent informatiivne reisijuht ütleb, on liiklusreegel number üks: suurtel veokitel on eesõigus. Ehk siis veokid on kunnid. See tähendab, et nad sõidavad kiiresti ning ei tee ümbritsevast eriti välja – kive ja soppa lendab nende tagatuules nii et vähe pole.

Dalton Highway tüüpilised kruusa-muda osad

Pärast vihma on olukord eriti kole – mudane on nii tsikkel (isegi numbrimärki pole näha) kui Kariina vihmaülikond.

Sõit Daltoni maanteel

Teel põhja suunas ületasime polaarjoone:

Polaarjoonel

Loomulikult on tegemist kohaga, mida paljud turismibussireisijad peavad pildistamisväärseks, ja nii pidime seal päris mitu minutit ootama, enne kui endagi kohustusliku klõpsu saime ära teha. Oodates tuli meie juurde üks motomees Indianast, koos oma abikaasaga – nimeks Maurice ja Grace – kellega sai siis mootorrattast ja meie ettevõtmisest veidi juttu puhutud, ning meie suureks üllatuseks ulatati meile jutuajamise lõpuks üks kümnedollariline rahatäht – meie ürituse toetuseks. Kulub marjaks ära küll!

Uudishimulikud endistest tsiklistidest vanurid

Üheks saatjaks meie teekonnal oli Alaskat läbiv torujuhe (Trans-Alaska Pipeline), mis juhib naftat Prudhoe lahe äärest Valdez’i. Vahel harva kadus see meie nägemisulatusest, siis aga tuli jälle tagasi ning kulges teega paralleelselt mitmete kilomeetrite vältel:

Naftatoru

Maastik muutus aga iseäranis kauniks, kui enne silmapiiril olevad mäed meile lähemale “nihkusid”:

Alaska (3)

Alaska (4)

Mingil hetkel hakkas tõega tunduma, et nüüd oleme maailma lõpule juba üsna lähedal – kauged metsatulekahjud paiskasid õhku nii palju suitsu, et päike meie peate kohal muutus suisa punaseks. Kui see ei ole märk maailma lõpust, siis mis veel on!

"Suitsuse" polaarpäikese all - justkui maailmalõpu tunne

Varsti aga päike kadus ning võis aimata, et peagi saame sahmaka vihma. Mäed “tõmbavad” teatavasti pilvi ligi, ning see siin oli hea tõestus:

Alaska (5)

Alaska - mägisemad piirkonnad

Naftatoru meid "jälitamas"

Atiguni kurusse jõudes oli õhk juba parajalt karge, ent vihma veel ei sadanud.

Atigun Pass (1)

Atigun Pass (2)

Atigun Pass (3)

Mõni kilomeeter hiljem saime kümne minuti jagu vihma, mis edasise olemise pisut virilaks muutis, kuid kuna olin endale pähe võtnud jõuda Deadhorse’i ehk tee lõppu veel samal päeval kui sõitu alustasime, siis sõitu jätkus kauemaks. Kuna üleval pool polaarjoont päike suvisel ajal ei looju, siis oli see täiesti teostatav – valgust on ööpäev läbi täiesti piisavalt. Ainus asi, mis meid teiselpool mägesid kimbutama hakkas (eriti veel niiske sõiduvarustusega, sest “nii väikese saju tarvis ei ole mõtet hakata vihmariideid selga ajama”), oli läbilõikavalt külm, tugev tuul. Oli tunda, et Arktika ookean on lähedal. Ka maastik kardinaalselt – enam polnud mingeid puid. Vaid madalad põõsad ning rohttaimed katsid lõputuna näivat lagedat välja. Meie aga muudkui veeresime ja veeresime…

Alaska (6)

Alaska (7) - "polaarne päike" keskööl

Kesköise päikese all

Varajastel hommikutundidel olime Deadhorse’is päral. Sadakond kilomeetrit enne sihtpunkti hakkas udutama ning kohalejõudmine toimus juba käsikaudu – teetähised ja sildid olid läbi udu vaevalt nähtavad (veidi enne lõppu silmasime tee ääres kaht hiiglaslikku sarvepaari – veidi unesegasena oleks võinud arvata, et tegemist on miraažiga, ent ometi olid need ehtsad põhjapõdrad!). Külm oli ka. Kuid pime ei olnud. Oleks tahtnud näha loojumatut polaarpäikest, kuid udu ja pilved olid ees. Ent ometi olime kohal! Veidi enam kui seitse kuud pärast Lõuna-Ameerika lõunatipu “vallutamist” olime jõudnud Ameerikate põhjapoolseimasse oma sõidukiga ligipääsetavasse punkti.

Tee lõpp Deadhorse'is

Deadhorse on selline huvitav asula, et märis maju seal vist ei olegi. Kõik hooned seisavad vaiadel või millelgi muul, ning selliselt näeb kogu asula välja nagu suur ehitusplats. Kogemata kombel sattusime ööbima naftavälja töötajatele mõeldud soojakusse, kus öö eest küsiti kõigepealt 199 USD. Soojaku kohta täiesti uskumatu hind, ent ju siis on teenistus siin hea. Kauplesime siis hinna 149 USD peale ning võisime lõpuks oma külmunud varbaid soojendada. Kõrvus ulus ikka veel imaginaarne tuul, kui üürgava soojapuhuri saatel kolme fliisteki all uinusime. Väljas oli ikka veel / juba valge.

Sellised suuskadel moodulmajad olid meile hotelli eest - ja jube külm oli!

Suuskadel hotellituba

Külmkapiuksed meie soojakul

Kui lõpuks kella kümne ajal hommikul silmad lahti tegime, oli ilm veidi selginenud. Hommikusöögiks sõime meile lohutuseks antud eelmisest õhtust üle jäänud töömehemagustoitu, pakkisime asjad ning sõitsime “linna peale”. Esimese asjana võtsime kütust, mis siin maailma otsas on pea poole kallim kui mujal, kuid valikut pole, kui just bensiinikanistreid ei taha kaasas vedada.

Tankimine Deadhorse'is - kuskil on lihtsalt pump - ja vaatamata oma toornafta meka mainele, oli seal perifeerias kütus meeletult kallis.

Sõidukid on siin suuremas osas lintidel jooksvad sõidukid, mida terve asula täis on – nende olemasoluga avaneb pilt täielikult polaarse eluviisiga asulale:

Huvitavad lume- ja igikeltsasõidukid (1)

Huvitavad lume- ja igikeltsasõidukid (2)

Huvitavad lume- ja igikeltsasõidukid (3) - isegi järelkäru jookseb lintidel :)

Väga palju vaadata polnud. Eks ta peamiselt üks naftapumpamislaager ole. Tee Deadhorse’ist tagasi kulges libedamalt, sest ilm oli ilmselgelt parem kui tulles, st polnud seda külma udu, mis vägisi kiivri vahele oleks pugeda tahtnud. Kuid tee oli ikka samas seisus.

Tee Deadhorse'ist tagasi

Daltoni tee lõpp Deadhorse'is

Tüüpiline Deadhorse'i loodus Prudhoe Bay lähistel

Tee lõunasse - too meile nüüd sooja - Alaska teede logod on vägagi inspireerivad

Teekond tagasi mööda sama, vaheldusrikast Dalton Highway'd

Tagasisõiduks võtsime kaks päeva – ei tahtnud enam kell 2 öösel kuskile saabuda, sest loojumatut polaarpäikest “alpool” enam polnud ning külma ja vihma saime ka kaela.

Oleme nüüd olnud Ameerikate mõlemas “sõidetavas” otsas.

10 thoughts on “Teekond maailma lõppu”

  1. Väga võimsad mäed ja vaated. Osad pildid meenutavad veidi Islandi loodust, eriti need, kus taimestik juba kiduraks muutub ja puud kaovad.

    Kuhu Teil plaan nüüd edasi minna? Enne reisi tehtud kaardi peal on näha, et nüüd vist ees Vaikse Ookeani ületus ja siis Uus-Meremaa?

  2. Tõeliselt ilus loodus. Vaatan, et mulle meeldib vist isegi põhjamaine karge loodus rohkem kui paradiisirand.

  3. Ma ei tea, miks ma kujutasin Alaskat rohkem ette üleni lume all ja karudega…:) Vahva, et te juba nii kaugele olete jõudnud! Ilusaid teid!

  4. Ühel pildil on näha ka teist matkatsiklit – kui palju te üldse kohtate endasuguseid nendel teedel?

  5. Okele:
    Enne, kui läheb Vaikse ookeani ületamiseks, on meil veel sõita mitu tuhat kilomeetrit, kuid eks plaani tuleb juba nüüd pidada. Kuna USA-s viibimiseks lubatud aeg (90 päeva) saab meil läbi juba üsna varsti – augusti lõpus, siis oleme otsustanud Los Angelese kõrvale jätta ning sihime nüüd üle-ookeani-stardipaigana hoopis Seattle’it või Vancouverit, mis on meie praegusele asukohale oluliselt lähemal ning võimaldavad veidi rahulikumat kulgemist.
    Praeguse plaani kohaselt katsume tsikli saata otse Austraaliasse, ning jätame kahjuks Uus-Meremaa vahele, sest meie ambitsioonikas plaan minna kõigepealt Uus-Meremaale ja alles siis Austraaliasse tõotaks liiga suuri väljaminekuid. Oleme arenenud riikides olnud juba piisavalt kaua, ning pigem investeeriks selle raha mõnesse riiki Aasias.
    Et tsikli saatmine Austraaliasse võtab ka kõige optimistlikumate pakkumiste põhjal laevaga vähemalt kolm nädalat, siis oleme vaikselt kaalunud vahepeal Eestisse tulemist. Otse Austraaliasse lennata oleks muidugi odavam kui läbi Eesti, kuid kui arvesse võtta kõik kulud, mis Austraalias kolm nädalat tsiklit oodates tekivad, siis lõppkokkuvõttes vahet pole. Ja saunas tahaks ka ära käia!

    Astridile: suurem osa aastast ongi see tegelikult lumevaiba all :-). See aeg, kui meie sinna jõudsime, on sooja mõttes üks soodsamaid, ning väga piiratud – kõige soojem on juuli lõpp, augusti keskel hakkab üks suur külmumine jälle pihta. Deadhorse’i suve keskmine temperatuur on 0 kuni +5 kraadi ja tee sinna on ehitatud suuresti igikeltsale(põhjus, miks sinna ühtset asfaltteed ei lähe – läheks viimane täielikult “laineliseks”).

    Tagole: tsikliste oli Daltonil suhteliselt vähe. Pildil olnud meest R 1200 GS-iga kohtasime Deadhorse’is ja kohe tahtis ta meiega kaasa sõita, arvates, et nii on tema jaoks turvalisem (sest kui midagi rikki läheb või teelt välja sõidad, on väga raske abi saada – asustust ju pole ning liiklustihedus minimaalne). Tal oli meile sobivas tempos püsimisega päris tükk tegemist – ehkki me olime kahekesi raskel rattal, millel all asfaldirehvid, pidime sageli tema järel ootama. Mis sest, et tema uuemal rattal all sealsetesse oludesse paremini passiv krossirehv. Eks see on ka üks põhjustest, miks me grupisõidu fännid pole – kulgemine hakkab liiga “logisema” ja ei saa oma sõidule keskenduda.

    Huvitav on see, et nägime seal teel umbes kümmetkonda tsiklit, millest lõviosa olid kõik BMW-d, enamasti GSid, sekka mõned retromad BMW-d. Paari jaapanlast ja ühte vaprat Harley-meest nägime, kes kohati sõitis kõnnikiirusel.

    USA ise muidu Harley Davidsoni kodumaa ja soojemal ajal parema kvaliteediga asfaltteedel kubiseb nendest, Kanadas niisamuti. Pärast HD-d on tänavapildis rohkelt veel Honda Goldwingi, seejärel tulevad Jaapani tsiklid ning alles siis muu “eksootika”. Alaska on selles mõttes täielik erandlik osariik, mis paistab olevat konkurentsitult BMW mootorrataste võimu all – ka Fairbanksis ning Anchorage’is paistis iga nurga peal mõni BMW kaherattaline liikvel olevat, tänavapildis vaid üksikud HD-d.

    Kesk- ja Lõuna-Ameerikas oli vastupidi, teise motomatkuri nägemine on selline haruldus, et jääd tavaliselt seisma, et kätt suruda ja juttu ajada 🙂

  6. Tarmole: Kui teaks, et kindlalt leiaks, siis oleks mõte sinna otse (ilma “vahemaandumiseta” Eestis) palju ahvatlevam. Kurjad keeled räägivad aga, et ka sealne tööturg on hiljuti oluliselt kokku tõmbunud ning välismaalaste võimalused tööd leida ahtakesed. Üldjuhul on igasugused spetsialistiteadmisi mittenõudvad töökohad (millele me pretendeerida suudaksime – oskustöölisi meist, akadeemilise haridusega inimestest, kahjuks pole) suurtest linnadest eemal (no ja sealsetes mastaapides võib “eemal” tähendada paari tuhandet kilomeetrit) ning kohalejõudmine nõuab juba isikliku transpordi olemasolu. See eeldaks auto rentimist jne. Oma tsikliga oleks kergem – lihtsalt integreerid töötamisvõimalustega punktid (kus iganes pärapõrgus nad ka ei asu – mida kaugemal suuremast asustusest, seda vähem on seal ilmselt tööle pretendente ning seda suuremad on ilmselt meie šansid) oma marsruuti. Ühesõnaga – ebakindlus töö leidmise osas on see, mis meid kojutulemise varianti kaaluma on pannud. Ja siis on veel tuhat pisiasja, mis on Eestis lihtsam-mugavam-odavam korda ajada, kui välismaal telgis kükitades.

  7. Olles ise veokijuht ja History Channeli “Ice Road Truckersi” fänn siis ei saa mainimata jätta et saate kolmas hooaeg (lindistatud 2008/09 talvel) jutustab just Alaska naftaväljadest ja Dalton Roadist. Deadhorse ning Coldfoot on veokijuhtidel üks peatuspaikadest. Kütuse kõrge hinna üle ei tasu samuti imestada, see tuleb ju kõik sinna kaugele tsisternides ka vedada. Kel huvi, saab googeldades kergelt seriaali kätte.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga