Mäletan, et kui me kuu aega tagasi Ladakhisse jõudsime, valitses seal mõnes mõttes kummituslik atmosfäär. Olime ainsad külalised külalistemajas, ning polnud midagi imelikku selles, kui tänaval mõni kohalik, keda me isegi ei tundnud, meid rõõmsameelselt teretas. Keegi ei üritanud meile midagi vägisi müüa. Kuid mida aeg edasi, seda rohkem imbus sinna turiste, seda kinnisemaks muutusid kohalikud ning seda lärmakamaks muutus unine Leh. Lõpuks avati ka Manalisse viiv tee. Jõudis kätte aeg minna.
Lõpetuseks veel mõned meenutused Lehi mitmetahulisest helimaastikust. Kuigi eredalt on meelde jäänud ka sellised argised helid, nagu helikopterite tiirutamine linna kohal, lehmade ammumine tänaval ning elektrikatkestusest mitu korda päevas märku andev akude dissonantne piiksumine internetikohvikutes, on Lehile samavõrra iseloomulik igahommikune koraaniretsitatsioon ning ikka ja jälle siit-sealt kostuv traditsiooniline muusika.
[audio:Lehi_laiv.mp3|titles=Traditsiooniline elusmuusika Lehis kostumas] [audio:Lehi_koraan.mp3|titles=Koraani retsiteerimine Lehis]Kuid nagu öeldud, sai meie aeg Lehis läbi. Jätsime omaks saanud paikadega hüvasti, pakkisime asjad ning asutasime end teele. Lõpuks ometi kuulsale teele Lehist Manalisse, mis on tuntud ka maailma kõrgeima teena ning seetõttu mootorratturite seas legendaarse staatusega. Lõppude lõpuks – selle pärast olime siia ju tulnud.
Kui hommikul sõitu alustasime, ei olnud ilm just paljulubav. Just meie sõidusuunas olid mäetipud mähkunud halli pilvetekki, ähvardades meid korraliku sahmakaga. Kuid nagu mägedes ikka, on ilm väga ettearvamatu ning muutlik – varsti laius meie kohal selge taevas ning vihmast polnud märkigi.
Järgneva kahe päeva ning pea viiesaja kilomeetri jooksul pidime tõdema, et ikka veel oli Himaalajate maastikel ja elu-olul meile pakkuda üllatusi.
Näiteks paljastus ühes kohas harjumatult intensiivsetes värvitoonides mitmekihiline maakoor, mis miljoneid aastaid tagasi laamade kokkupõrkes horisontaalsest asendist pea vertikaalsesse asendisse sunniti ja aastatuhandete jooksul erosioonist veelgi võimsamaks lihviti.
Ühes teeäärses külas olime aga tunnistajaks sellele, kuidas toimub koolitunni läbiviimine – “õues õppimine” Ladakhi moodi.
Ületasime Taglang La, 5328 meetri kõrgusel asuva kuru, mis peaks kirjade järgi olema Khardung La järel kõrguselt teine mootorsõidukiga ligipääsetav kuru maailmas.
Kuna tee on pikk, siis otsustasime selle jagada kahele päevale ning kasutada veel viimast võimalust Himaalajates telkida. Maastik seekord ehk päris miljonile ei pretendeerinud, kuid koht oli vaikne ning õhtune pilvede ja valguse omavaheline kurameerimine lõi erilise atmosfääri. Ka tõi see hinge vaikse nukruse – silme eest vilksatasid läbi kõik need hoomamatult kaunid ja võimsad maastikud, mida olime viimastel nädalatel kogenud, ning millega meil oli tekkinud intiimne suhe. Justkui unenäos oleks kõik see olnud, kuid teadvus andis mõista, et peagi on käes aeg ärgata. Poolenisti unes, poolenisti ärkvelolekus püüdsime keharakkudesse salvestada iga hetke, iga valgusvarjundit.
Hommikuks oli maagia haihtunud, nagu mäed oleks otsustanud meie suhtest lõplikult lahti öelda – taevas oli pilves ning telgil ja Gessul oli peal jääkiht. Kuid siis tuli jälle päike välja…
Kuid siis päike jälle kadus, ning mida edasi Himaalajate lõunaserva poole, seda tihedamaks ja süngemaks muutusid pilved. Ehk väljendasid mäed sel kombel oma kurbust, või pettumust meie lahkumise üle. Või ehk oli asi hoopis mussoonis, mis aina oma haaret laiendades otsapidi mägedesse tunginud. Igal juhul ei kaotanud Himaalajad oma suursugusust.
Ühel hetkel tundus meile, et vihmasaju oht on üsna käegakatsutavaks muutunud, nii et otsustasime tee ääres peatuda, et vihmakombinesoonid üll tõmmata. Mul oli kombinesoon poolenisti seljas, kui kusagilt läbi mägise kaja kostus kellegi hüüe “Run!” (“Jookske!”), ning enne kui arugi saime, prantsatas meist vaid mõnikümmend meetrit eemal teele mööda mäekülge alla veerenud tonne kaaluv tohutusuur kaljurahn. Tume mats, millega rahn puudutas asfalti, võnkus läbi meie kehade, pannes jalgealuse värisema. Oleks me sealt paar minutit varem möödumas olnud, või otsustanud peatuda mõnikümmend meetrit eespool, siis…
Edasine sõit kulgeski vahelduvas vihmasajus. Kui käes oli viimase kuru, Rohtang La ületus, pidime maadlema paksu mudaga, millesse veoautod kõik ridamisi kinni jäid. Kuid pärast pikka pingutust oli kuru ületatud ning olime samas punktis tagasi, kust paar kuud tagasi otsa olime ringi pööranud, lubadusega tagasi tulla. Tookord oli tee suletud ning me olime arvanud, et meie ajastus ei olnud väga õnnestunud. Kuid tegelikult oli see hoopis vastupidi – paremat ajastust poleks saanud olla. Nüüd oli ring täis saanud. Olime tagasi reaalsuses, Himaalajate võlu edasi elamas kusagil kaugel, aga ka meie mälestustes.
Kel on huvi, kus täpselt viimase kahe kuu postitustes kirjeldatud paigad asuvad, saab seda teada allolevalt kaardilt (klikka, et suurendada):
India-83 on kuidagi eriti sürr pilt. Mõnus!
Kivikesega läks küll päris lõbusalt 🙂 Kes see seal mägedes siis karjus? Mõni kohalik?
Huvitava veeremist,
Tago
Ise me algul ei näinud, kes või kus – nagu hääl taevast, võiks öelda. Teed kulgevad seal sinka-vonka mööda mäekülgi üles ja alla, ning mõni aste allpool juhtus olema väike teetööliste laager, kus keegi juhtus seda varingut enne meid tähele panema. Ei tea, mis üldse sundis teda üles vaatama, võib-olla tõmbasime suure tsikliga ise kõigepealt tähelepanu, ja samal ajal hakkas ülaltpoolt miskit veerema… Liiklus on seal hõre, nii et liikumine hästi näha.
Mina hakkas huvitama, otsisin, ja tulemus on selline (mai tea muidugi, kui tõsiseltvõetav see on):
Highest attainable by transportation:
Road (dead end): Aucanquilcha, Chile, 6,176 m (20,262 ft), mining road to summit of volcano, once usable by 20-ton mining trucks. The road is no longer usable.
Road (mountain pass): Possibly Semo La, The People’s Republic of China, 5,565 m (18,258 ft), or Marsimik La, Indian-administered Kashmir, depending on definition of “attainable by transportation”. There may be higher motorable passes in Tibet, China, in areas affected by lack of information and restricted access.
see kivi oli küll napikas, kui nii võib öelda. Sama napikas kui viking loto jackpotist ilma jäämine (või selle võitmine) 😀 Kummaline mõelda, et nii suures ja laias maailmas on võimalik sõna otseses mõttes “taevast” alla sadava kiviga pihta saada. Või siis napikaga pääseda ja kogeda, et Uhhh! õnneks olin paar sammu eemal.
Tõestus asjaolule, et kõik meie ümber elab. Nii mäed kui kivid ja oleme pisipisi olendid, nagu praht suurte suurte hammasrataste vahel.
Õnneks Teil neid “napikaid” jagub, suuremaid jamasid ei ole olnud ja reis kulgeb edukalt! Tõenäoliselt see kivi jääb terveks eluks meelde.
EDU!
Sven: olime seda väidetavalt maailma kõrgeimate “sõidetavate” kurude nimekirja varem juba kunagi näinud ja Tšiilis olevale kaevandusteele täitsa mõtlesime, kuni ilmnes asjaolu, et seda teed pärast kaevanduse sulgemist enam täies ulatuses pole. Sõna motorable ehk “moootorsõidukiga ligipääsetav” on väga suhteline. Korralikult modifitseeritud 4×4’d on end spetsiaalsete rehvide ja vintsi abil igasugu 6000+ meetriste mägede otsa vinnanud, aga see ei tee neid üldiselt ligipääsetavaks, sest ametlikult teed sinna ei lähe. Heal juhul mõni matkarada.
Khardung La reklaamibki ennast sellega, et on ametlikult iga sõidukiga “sõidetav”. Aga nagu meie ja paljude teiste seal käinute GPS-i altimeeter näitas, pole ta teps mitte nii kõrge. Meie seade registreeris Chang La (teel Pangong Tso juurde) isegi mõnikümmend meetrit kõrgemana kui Khardung La. Võta siis näpust 🙂
Aga need Tiibetis asuvad kurud – nende kohta on vähe infot – kui vaid saaks ilma 500 USD päevas Hiina valitsuse okupatsioonipoliitika toetuseks maksmata seal oma sõiduvahendiga ringi sõita… 😉
Urmas: ptüi-ptüi-ptüi!
Ärge saage valesti aru, ma lihtsalt imetlen teid. Nägin Top Gear’i episoodi, kus nad sõidavad Boliiviast Tshiili rannikule. Maastikuautodega (ja ärgem unustagem TG rahalisi võimalusi 🙂 Hästi, ühel hetkel tahavad nad sõita üle Guallatiri (6 071m) vulkaani, sest see tee on otsem. Jõuavad 5 243 meetrini ja siis pööravad tagasi, sest olemine on kõigil juba nii kehv (olgugi et on Viagrat söönud, vältimaks HAPE’t:) Selleks ajaks on ka nemad juba tükk aega viibind küllaltki kõrgel ehk siis peaksid olema ikka harjund juba.
Teie olete olnud kõrgemal ega ole tagasi pöörand. Müts maha. Ma loodan, et teil ei teki tervisega probleeme. Igatahes, ja olgugi et kriban esimest korda, elan teile kaasa ning pean pöialt. Tulge ilusti tagasi.
võimsad vaated! Ilmselt olete treenitud, et hing kinni ei jää. Kõike paremat!