Reisiettevalmistused
ammu tehtud - kallid vaktsiinid manustatud ning asjad kokku pakitud -
asusime viisade kättesaamisega samal päeval kohe
Iraani poole
teele. Kuupäevaks oli siis 4.
august
ning vastus küsimusele, kas ja kuidas me ikkagi Iraani
Islamivabariiki sisse saame, oli kõike muud kui selge -
puudus
meil ju mootorratta riiki importimiseks nõutav dokument ehk carnet
de passage en douane.
Kuna eelnevalt olime kuulnud juhtumitest, kus ühel
või
teisel moel oli suudetud oma sõiduk ilma selle paberita
ikkagi
riiki sisse nihverdada, siis lootsime, et ehk õnnestub
meilgi.
Lisaks olid meie kõrvu kostunud teated selle kohta, et
Iraanis
on enam kui 250 kuupsentimeetrise mahuga mootorrattad keelatud (meie
omal oli neid välja panna 1100).Kuna
ärasõit sattus
õhtusele ajale, jõudsime samal päeval
läbida
vaid 300 kilomeetrit, kuni panime oma telgi üles kusagil
Lätis, karuputkede keskel. Muuseas, juba sõitmise
ajal oli
hakanud vihma sadama ning telgi ülespanek toimus üsna
tugeva
vihmasaju tingimustes. Märgades riietes telki ronides
lootsime, et
ehk läheb sadu peagi üle, ent varsti pärast
seda
lisandus sellele veel tugev tuul, mis pani telgi võdisema
ning
ei lasknud meil kokkuvõttes järgmiseks
päevaks
korralikult välja puhata.
5. augustil sõitsime läbi alles jäänud Läti, kogu Leedu ning suurema osa Poolast. Miskipärast on nii kujunenud, et sõidame nendest riikidest alati praktiliselt hetkegi peatumata läbi, ehkki tegelikult on nendeski kindlasti palju asju ja kohti, mis vääriksid äranägemist. Lihtsalt meie mõtted uitavad noil hetkil juba reisi sihtkohas, seadeks eesmärgiks võimalikult kiire päralejõudmise. Poola on meie jaoks muidugi alati sümboliseerinud rööpasse sõidetud teid ning minimaalselt muutuvat maastikku, mis ei ole just kuigi atraktiivsed asjad.
6. august tõi endaga kaasa veidi mägisema Lõuna-Poola, pakkudes natukenegi vaheldust seni domineerinud tasastele põllumaadele. Läbisime ka Slovakkia, mille Tatrad avaldasid meile sügavalt muljet. Õhtupoolikul jõudsime Ungarisse. Taaskord Budapestis olles tekkis tunne, et seda linna tahaks kunagi lähemalt avastada - kuidagi eriline aura on sellel. Pärast Budapesti võtsime suuna itta ning öö hakul panime oma telgi maha kellegi põllumaal. Kui siiani olime kulgenud läbi riikide, mida me ka juba varem väisanud olime, siis alates 7. augustist algas meie jaoks tundmatu maa. Lõuna ajal jõudsime Rumeenia piirile, mis üllatas meid meeletult pikkade järjekordadega, mis tähendas seda, et riiki sisenemiseks pidime ootama enam kui tund aega. Rumeeniasse sisenedes torkas meile koheselt silma kõikjal valitsev vaesus ja viletsus, mis vast kõige drastilisemal moel avaldus kohutavalt auklikes teedes - kätt südamele pannes võime öelda, et just seal olid kõige halvemas seisukorras teed, millel me eales sõitnud oleme (kui kruusateed ja remonditavad teed muidugi välja arvata), ent õnneks olime reisiks valinud karmides oludes sõitmiseks mõeldud reisienduuro. Samas näiteks maastik on ilus. Nii läkski ükskord nii, et peatusime kusagil külavaheteel eesmärgiga maastik pildile jäädvustada, kui äkitselt oli meie mootorratta ümber üks kümmekond mustlaslast, kes küll tahtsid, et neist pilti tehtaks, küll mangusid kommi ning püüdsid kõikvõimalikke lukke avada. Õnneks suutsime siiski piisavalt kiiresti reageerida ning minema sõita, nii et kõik asjad peale prahi (mis oli meil kõige lihtsamini ligipääsetavasse kohta pandud) jäid alles. Taolistele süngevõitu seikadele vastandusid aga meie mälusse salvestunud imearmsad pildid külakirikusse kiirustavatest vanamemmedest – kellel rohkem jaksu künka tippu püstitatud pühamusse jõudmiseks, kellel vähem – kõik musta riietatud. Ühes linnakeses tegime tutvust ühe šotlasest mootorratturiga (Rumeenias nägime üldse vaid kolme-nelja mootorratast), kellest olime enne juba mitu korda ja tema meist samuti mitu korda mööda sõitnud. Mehe nimeks oli Denis ning ilmnes, et tema on teel Istanbuli. Olles kaalunud mitmekesi reisimise plusse ja miinuseid, otsustasime, et proovime koos Istanbuli jõuda. Kui olime läbi jõudnud imeilusast Karpaatide piirkonnast, hakkas juba hämarduma, ning otsustasime peatuda Pitesti linnas ühes hotellis.
Kui me 8. augusti hommikul ärkasime, sadas vihma nagu oavarrest. Otsustasime, et ei lase end sellest häirida, ning peagi olime juba teel Bukaresti suunas - sellele linnale mõeldes tulevad silme ette esiteks hallides toonides ning arhitektuuriliselt üpriski raskepärase lahendusega hooned, ning teiseks vaesele linnapildile vastanduv Ciaucesku palee – tõeliselt pompöösne ehitis! Bukarestist võtsime suuna Musta mere ääres asuva Constanta linna suunas, et sealt siis piki merekallast Bulgaariasse sõita. Mereäärsed linnad olid ootuspäraselt turiste täis, ning lääneliku ilmega linnapilti vaadates tuli tihti mõttesse küsimus „Kas me oleme tõesti Rumeenias?“ – nii suur on kontrast Rumeenia lääne- ja idaosa vahel. Tegemist oli ehtsa näitega selle kohta, kuidas turism ühe piirkonna arengule kaasa aidata võib. Õhtupoolikul ületasime Bulgaaria piiri. Piiriületusel taheti meie käest teada saada mitmesuguseid asju, nagu näiteks seda, mismoodi on võimalik, et me vene keelt oskame. Vahetult enne pimenemist otsustasime endale telkimiskoha otsida, ning seal ta oli – ühe üksiku, ent eriti laia võraga puu all, praktiliselt mäe otsas, kust avanes hingemattev vaade teisel pool orgu paiknevale tuledesäras linnale ning Mustale merele. Päikeseloojang justkui filmis...
Suurema osa 9. augustist läbisime Bulgaariat, mis kaarti vaadates tundub lihtne, ent Carevo’st Türgi piirini viiv tee oli üle ootuste auklik, nii et kui lõpuks pärast mõningast ekslemist (nimelt ei suutnud me uskuda, et taoline tee tõesti piirini viia võib, ning otsustasime pärast paarikümne kilomeetri läbimist sellel kannatuste rajal seda sama rada mööda Carevo’sse tagasi pöörduda, kus siiski ilmnes, et tegemist on õige teega) Türgi piiri äärde jõudsime, oli kell üpris palju. Denis oli juba Bulgaarias väljendanud muret selle üle, kui kauaks tal kütust jätkub, mistõttu otsustasime lähimast asulast bensiinijaama otsima minna. Läbi Kirklareli linna sõites kuulsime äkitselt veidrat vilinat, mis peagi paisus meile tundmatuks lauluks. Ah õigus, me oleme ju islamiriigis! Üsna pea võisime tee kõrval silmata kuplikujulise katusega hoonet ning selle kõrval seisvat raketikujulist minaretti, mille külge olid kinnitatud ruuporid. Sealt see laul siis tuligi! Tsiklid tangitud, võtsime suuna Istanbulile. Suurema osa sinna viivast teest moodustas kiirtee, mistõttu vaatamata suurele vahemaale lootsime siiski õhtuks pärale jõuda. Päike oli juba loojumas, kui viimaks Istanbuli jõudsime. Kuna Denisel oli olemas ettekujutus, kuhu me täpselt minema peame (ta oli seal varem käinud), siis sõitsime tema järel. Eks see õige koha leidmine oli üpris keeruline, sest linn on kohutavalt suur ning liiklus on täiesti hull, ent viimaks maabusime siiski Sinise Mošee läheduses paiknevas noortehostelis, mis kandis nime Sinbad. Mootorrattad said ketistatult ja lukustatult hotelli ette jäetud. Veidi puhanud, otsustasime teha lähiümbruses väikese jalutuskäigu ning ära maitsta ka kohaliku kebab`i - tegime seda ühe restorani terrassil, kuhu kostusid suurepäraselt kõrval asuvas restoranis mängiva rahvamuusika ansambli helid. Lauale toodi imemaitsev, aurav türgi leib, mille kõrvale pakuti riivjuustu – tegemist oli lihtsalt imelise kooslusega. See on üks sellistest hetkedest, kus sa lihtsalt oled ja püüad iga viimast kui elementi sellest hetkest endasse imeda. Kuna olime üsna väsinud, naasime pärast keha kinnitamist hostelisse, mille katusel olevalt terrassilt avanes vaade Bosporuse väinale (mis on ühtlasi piiriks Euroopa ja Aasia vahel) ning seal liiklevatele tuledesäras laevadele. Muljetest küllastunud, vajusime unne.
10. augusti hommikul magasime kaua. Hommikust sõime hosteli terrassil, kust võis jällegi vaadata mööda väina liikuvaid aluseid - liiklus selles Vahemerd ning Musta merd ühendavas lülis toimub justkui pudelikaelas. Muide, nagu hiljem selgus, pakutakse nii Türgi kui Iraani hotellides (kõigis kus me peatusime) täiesti ühesugust hommikusööki, mis koosneb saiast, mõnest tomati- ja kurgilõigust, tükist hästi soolasest juustust, viiest-kuuest oliivist, keedetud munast ning pakist võist ja keedisest, mille juurde pakutakse piiramatus koguses teed. Söönud, otsustasime minna väiksele sight-seeing’ule. Vaatasime päevavalguses üle Sinise Mošee, kus käisime ka sees. Loomulikult tuli vaipadele astudes jalanõud jalast ära võtta. Käisime ka bazaar’is ning peatusime mitmes kohas, jahutamaks end musta teega (teed juuakse seal ohtralt magustatult ning tohututes kogustes). Pärastlõunal seisis meil ees rehvivahetus, mida teostava koha leidmiseks ning sealt naasmiseks kulus tohutult aega (elagu asiaatiline liikluskaos!), ent tehtud see sai. Pimeduse saabudes sai veel kuulatud minarettidest kostvat laulu (muide, meie hostelini kostus vahelduva eduga kolmest - neljast minaretist tulev laul korraga, mis andis huvitava efekti) ning lihtsalt tänavahelisid. Siia linna tahaks kunagi tagasi tulla...
11. august oli viimane päev, kui me Denist nägime, sest tema suundus läbi Kreeka tagasi koju, ning meie põrutasime Iraani suunas. Ankarani oli kiirtee, sealt edasi võis aga täheldada tendentsi, et mida ida poole, seda kehvemad teeolud. Teedele lisandusid eeslid, pardid ja muud loomad. Ent ka maastik pakkus avastamisrõõmu, olles ida poole üha mägisem. Valguse hämardumisel panime telgi püsti ühel mäenõlval, mingite põõsaste vahel, kus maapinna järgi otsustades võis öelda, et seal oli kunagi lambaid vms karjatatud. Türgis võis näha ka palju hulkuvaid koeri ja nii võiski öösel kedagi telgi juures nuuskimas kuulda.
12. augusti hommik oli üllatavalt külm, termomeeter näitas seitset kraadi sooja. Ajapikku tõusis temperatuur küll kõvasti üle selle. Peagi võisime aru saada, miks ei soovitata sealkandis öösiti liigelda – teel võis kohata mitmeid värskelt allaaetud loomi: eesleid, lambaid, lehmi ja koeri, kes ööseks soojale asfaldile magama lähevad. Kui enne sai öeldud, et mida rohkem itta, seda kehvemad teed, siis mingist hetkest alates võis suuri kontraste näha ka ehituskultuuris. Möödudes mitmetest valvepostidest, kus sõjaväelased, kalašnikovid üle õla, liivakottide vahel istusid, hakkas meile selgeks saama, et tegemist on kurdide elamispiirkonnaga. Ja see oli tõesti vaene... Kohati elasid inimesed lausa savionnides ning riietusid kulunud kaltsudesse. Kuna Iraani piir muudkui lähenes, oli viimane aeg Kariinale nõuetekohane rätt ning hõlst muretseda. Musta ei õnnestunud saada, aga otsustasime, et häda pärast käib tumesinine ka. Õhtu hakul jõudsime Dogubayazit’isse, millest Araratini on kiviga visata ning millest Iraani piir jääb 30 km kaugusele. Maabusime Orta Dogu nimelises hotellis.
13.
augusti hommikul
suundusime esimese asjana otsima härra Mehmet‘i, kes
pidi
väidetavalt tegelema piiriületusdokumentide
organiseerimisega. Pärast üsna pikka ootamist tema
reisibüroo eesruumis (veendusime kellegi väite
vettpidavuses,
et kui türklane ütleb, et tal läheb viis
minutit,
võib tal vabalt minna näiteks pool tundi) lubas ta
meile carnet’
alternatiivi järgmiseks päevaks organiseerida. See
tähendas seda, et pidime veel üheks
ööks
Dogubayazit’isse jääma, mis ei olnud just
kõige
roosilisem perspektiiv (nõustume siinkohal mitmete seal
viibinud
inimestega, kes kirjeldavad seda asulat kui shithole’i),
ent see oli ka meie ainus võimalus. Õhtul helises
meie
toas telefon ning selgus, et samas hotellis peatub veel üks
mootorrattur. Tegemist oli norrakast Paal’iga,
kes oli oma BMW 1200 GS-iga teel Hiinasse. Otsustasime, et
ületame
Iraani piiri koos ning vaatame siis, mis edasi saab. Magama heites oli
hinges nii mõnigi kahtlus selle kohta, kas Mehmet ikka peab
oma
lubadust ning organiseerib meile vajaliku dokumendi. Samuti ei teadnud
me veel, kas nimetatud dokument tagab meile riiki
pääsemise.
Aga me siiski lootsime...
14. augusti ennelõunal leidsime end piiripunktist, kus igasugune paberimajandus võttis üle 6 tunni aega. Kariina tegeles islamitraditsioonidesse ja –praktikatesse süvenemisega (püüdis olla vait kui sukk ning mitte võõrastele otsa vaadata), samas kui Paal õpetas ühele piirivalvurile norra traditsioonilise keelpilli mängu. Viimaks kui olime Iraanis sees, tundus see ühtäkki nii veider – kõik oli teistsugune, täiesti teine maailm - olime jõudnud Iraani Islamivabariiki!!! Esimene reaalne kokkupuude ülisõbralike iraanlastega leidis aset bensiinijaamas, kus bensiini tangiti nii, et sellel lasti rõõmsalt üle paagi servade voolata. Aga mis sest – kui bensiiniliiter maksab alla krooni (olles pea kolmkümmend korda odavam kui Türgis), võib seda luksust ju endale lubada! Bensiini kvaliteet oli muidugi sellele hinnale vastav. Teel Tabriz’i kohtusime vastassuunast tuleva jaapanlasest mootorratturiga, kellel oli plaanis läbi Euroopa Lõuna-Aafrika vabariiki välja jõuda. Kuna suurlinnad meid eriti ei tõmba, otsustasime Tabriz’is mitte peatuda, ent kuna olime juba suutnud pooleldi linna sisse sõita, pidime kohalikelt väljasaamiseks juhatust küsima. Siinkohal sai Kariina ka esimese õppetunni selle kohta, mida islamikultuuris naistelt kohe üldse ei eeldata. Nimelt otsustas ta kaardi ümber toimuvas vestluses sõna sekka öelda, mille peale kohalikud noormehed sõna otseses mõttes kohmetusid ning millest Kariina tegi järelduse, et ilmselt on parem vaikida. Põrutasime edasi Teherani suunas. Kui õhtu oli käes, oli aeg endale ööbimiskoht otsida - leidsime selle piki teed kulgevas ilma nimeta asulas – 9 USD kahe peale. Sealsamas tegime esmakordselt tutvust moslemi käimlakultuuriga, mis on lääne omast mõnevõrra erinev ;) Uinusime põriseva konditsioneeri saatel.
15. augustil jätkasime
oma teekonda Teherani suunas, plaaniga põigata läbi
Khal
Khal’ist, kus Marguse teadmiste kohaselt pidi mingi huvitav
mošee asuma. Paraku ei õnnestunud meil valdavalt
pärsiakeelse viidasüsteemi abil ei mošeed
ega nimetet
kohta üles leida, sattusime hoopis lummavale
mägiteele, mis
viis meid kord üles, kord alla, kord piki hingematvaid vaateid
paljastavaid mäenõlvasid, kord
mägedevahelisse orgu.
Meie kaart väitis, et sedasama teed pidi on
võimalik
Teherani välja jõuda, ent mingiks hetkeks olid
teeolud
muutunud üpris väljakannatamatuteks ning me olime
suutnud
suhteliselt ära eksida, nii et kui meile ühest
külast
anti juhatust, kuidas saada tagasi sinna, kust me tulnud olime,
võtsime selle nõu tänulikult vastu ja
talitasime
sellele vastavalt. Muuseas, hirmsad augud selles mägitees olid
viinud selleni, et meie kaherattalise sõbra teleleveri
üks oluline mutter oli lahti logisenud, ning sõidu
ohutuks
jätkamiseks pidime leidma koha, kus see mutter kinni keerataks
(loomulikult ei olnud meil vajaliku suurusega võtit
kaasas!).
Tee ääres oli mitmeid töökodasid,
millest ühte
otsustasimegi abi saamiseks pöörduda. Ka mehhaanikul
polnud
vastava suurusega võtit (muide, ta proovis läbi
vist
kõik olemasolevad mutrivõtmed!), ent,
võtnud
välja keevitusaparaadi, oli paari minuti pärast
vajalikku
funktsiooni täitev jubin valmis. Rõõm
oli
mõlemapoolne. Tasu tehtud töö eest ta
paraku ei
nõustunud võtma (!). Hiljem, kui mootorrattad
ühe
söögikoha ette parkisime, saime tunda meeletut
tähelepanu – kõik tahtsid teada, kust me
tuleme ja
mida me Iraanis näha tahame. Ja nii käis see
tegelikult igal
pool kus me peatusime. Pimeduse hakul saabusime Teherani, kus
helistasime Marguse tuttavale, Fatemeh’ile, kes meile
bensiinijaamajaama autoga vastu tuli ning tema autoga ees, meie
mootorratastega järel, meid oma koju juhatas. Paal
läks
hotelli ning meie jäime ööseks
Fatemeh’i
juurde.
16. augustil väisasime Teherani bazaar’i, mis oli võrdlemisi igav, käisime ära Golestani palees ning Azadi väljakul. Liiklemiseks kasutasime taksot, sest iseseisvalt tasub selles enam kui 14 miljoni elanikuga linnas liigelda ainult nendel eurooplastel, kellel kindlad enesetapumõtted peas. Kui läksime panka raha vahetama, pandi meid keset ootesaali istuma, toodi teed ja koogikesi ning küsiti juba harjumuspäraseks saanud küsimusi, kõige lõpuks kutsuti veel küllagi. Otsustasime siiski iraanlaste kuulsat külalislahkust mitte ära kasutada. Tõtt-öelda olime Teheranist juba väsinud (hull liiklus, meeletu rahvasumm ning tappev kuumus), ent kuna Paal’il olid järgmiseks päevaks mingid intervjuud kokku lepitud (muide, tal oli kaasas kaamera, et kogu oma seiklusrikka reisi kohta dokumentaalfilm teha), siis otsustasime ta ikka ära oodata.17. august. Ootasime pool päeva, et Paal meiega ühendust võtaks ja et me saaksime liikuma hakata. Vaatasime MTV-d (mis on Iraanis tegelikult keelatud) ning mängisime Fatemeh’i õe, Zeinab’iga kaarte (tegemist oli mingi kohaliku populaarsusega mänguga, mida kutsuti shelem’iks vms). Nagu arvata võib, on ka hasartmängud Iraanis tegelikult keelatud, ent suletud uste ja akende taha ei näi see keeld hästi ulatuvat. Õhtuks oli siiski selgunud, et Paal ei kavatsegi veel Teheranist lahkuda, ning otsustasime, et jätkame järgmine päev teekonda ilma temata. Päikese loojudes käisime Zeinab’i ja tema sõbrannaga ära Tochal’i mäel, millelt avaneb vaade kogu Teherani linnale.
18.
augusti pärastlõunal
võtsime suuna Kaspia merele, kuhu minev tee läks
läbi
Elborz’i mäestiku. Seal kõrgustes oli
täitsa
mõnus, jahe. Mida enam põhja poole, seda
niiskemaks
õhk läks ning seda enam tundusid riided keha
külge
kleepuvat. Päris rannale pääsemine osutus
aga hulga
raskemaks kui me arvata oleks osanud. Selleni jõudsime alles
järgmisel päeval, st 19.
augustil, pärast
seda kui olime öö veetnud Babolsaris. Nimelt
ääristavad rannaäärt hotellid ning
privaatelamurajoonid, kuhu sisenemist ning väljumist
jälgivad
väravates olevad valvurid. Pika otsimise peale leidsime kahe
elamurajooni vahelt siiski „augu“, kust
pääsesime
kümnekonna meetri pikkusele rannaribale. Mõtlesime,
et
Kaspia mere nägemise oleks võinud täie
südamerahuga vahele jätta, sest ega selles midagi
erilist
polnud. Võtsime suuna lõunasse ning otsustasime
veel
samal päeval läbida nii ahvatlevana tunduva Dasht-e-Kavir’i
kõrbe.
Natuke saime veel nautida Elborz’i rohelust ning
külluslikkust, kui peagi hakkas maastik üha
tasasemaks ning
kuivemaks muutuma. Veel natuke, ja enam ei olnud meie ümber
asustust. Ka mäed, mis meid siiani saatnud olid,
lõppesid
järsku, nagu lõigatult. Oli vaid sirge, horisondil
lõppev tee, mida ääristas kord
kuivetunud kõrbetaimedele kodu pakkuv liiv, kord pragunenud
savi. Ja kaamelite poolt jäetud jäljed... Termomeeter
näitas tublisi üle 40 kraadi ning tunne oli sama mis
saunas
olles, ent mootorrattal püsti tõustes oli tunne,
nagu keegi
viskaks lisaks veel leili. Tegemist oli tõesti millegi
ennenägematuga. Adrenaliini lisas teadmine, et
järgmine
bensiinijaam asub enam kui 600 km kaugusel ning et
hädaolukorras
ei ole meil võimalik kellegagi ühendust
võtta (sest
ükski Eesti mobiilsideoperaator ei paku Iraanis roaming-teenust).
Õnneks
ei läinud meil seda võimalust tarvis.
Päikeseloojangu
ajal jõudsime Yazdi linna, kus poolkogemata, savist majade
labürindis ringi ekseldes leidsime hotelli
(ääremärkusena võib siinkohal
lisada, et tegemist
oli õdusaima hotelliga kus me kunagi viibinud oleme).
Yazdist,
muide, suur osa ongi savist ehitised, mille vahel võib
täitsa tõsiselt ära eksida –
tänavad on
kitsad ja hooned on kõrged, nii et peale pruunika savist
seina
ei ole midagi näha. Yazdis võib kohata
väga palju tuuletorne
– need on ehitised, mis püüavad kinni
väiksemagi
tuule ning juhivad selle alla, tänavale. Aga ikkagi on palav.
20. august. Tutvusime lähemalt Yazdi, maailma ühe vanima linnaga. Alustasime Amir Chakmaki kompleksist, mida iseloomustab suurejooneline fassaad, mis on oma huvitava arhitektuurilise lahenduse poolest kindlasti väärt äranägemist. Seejärel suundusime veemuuseumi, mis pajatas kohalike kaevude ning veeammutamise ajaloost, vaatasime üle mõned mošeed (nende ilu on ikka hämmastav), ühe vangla, milles Aleksander Suur olla kunagi oma pantvange hoidnud, lisaks veel Yazdi vanima hoone ning ühe mausoleumi (sisenemiseks pidime jalanõud ära võtma, kuna põrand oli islami traditsiooni kohaselt vaipadega kaetud). Enne pimenemist käisime ära ka ühes zoroastrismiga seotud paigas, nn Vaikuse Tornide juures. Nimelt ei ole zoroastriusulistel samasuguseid matmiskombeid nagu meil – surnut ei tohi matta, sest see reostaks maad, samuti ei tohi teda põletada, kuna see reostaks õhku. Nii viidigi surnud veel mõne aja eest nendesse tornidesse lindudele nokkimiseks, kusjuures surnutega viibiv preester pidi jälgima, kumma silma linnud surnul enne ära nokivad, sest sellest pidi sõltuma see, kas hinge ootab ees helge tulevik või kannatuste rada. Jõudnud tagasi hotelli, soovitas hotelli omanik meil minna vaatama zurkhaneh’d. See on hoone (neid on terves Iraanis), milles praktiseeritakse luule ja trummipõrina saatel vanu sõjakunste, ning kogu seda etendust võib sümboolse summa eest vaatama minna. Zurkhaneh osutus meie jaoks unustamatuks elamuseks. Tagasi hotelli jõudes proovisime esimest korda elus ära ka vesipiibu.
21.
augustil asusime
teele Persepolise (Takht-e-Jamshid) suunas. Külastasime ka
antiikvaremete poolest tuntud Pasargadae’t ning
Naqsht-e-Rajab’i. Persepolis oli vägev. Kunagi, kui
me
koolis selle kohta õppisime, ei osanud me veel ette
kujutada, et
saame selle sambaid ja reljeefe oma käega katsuda, ent
nähtud
see „tsivilisatsiooni häll“ sai.
Õhtuhämaruses jõudsime
Shiraz’i, meie reisi
kõige lõunapoolsemasse punkti. Kuna Teheran oli
suutnud
meile jäädavalt selgeks teha, et meile ei meeldi
suured
linnad, otsustasime järgmisel päeval alustada teed
Esfahani
suunas.
22. augusti pärastlõunal saabusime Esfahani, mis tundus Shirazist oluliselt rahulikum olevat. Kuidagi rohkem rohelust ja vähem suurlinlikkust. Sobiva hotelli (sellise, kus tsikli parkimine oleks turvaline) leidmine võttis kaua aega ning tekitas rohkelt peavalu. 30 USD eest me sellise siiski leidsime, ning saime võimaluse linna avastama minna. Võtsime takso ning kihutasime (tegelikult ei ole see päris õige sõna, sest ummikud olid kohutavad) Imaami väljakule. Tegemist oli tohutusuure, bazaar’iga ümbritsetud väljakuga, mille ühes otsas seisis linna tähtsaim mošee. Kuni me mošeed uudistasime, astus meie juurde üks kohalik ning hakkas meid küsitlema, et kust me tuleme ja mida Iraanis näha tahame. Peagi selgus, et kunagi varem oli ta samal väljakul kokku saanud veel kahe eestlasega (üks oli ajakirjanik ja üks töötas Hansapangas – tal olid visiitkaardid märkmikku kleebitud). Jutt sujus ning peagi olime me juba vaibapoes, kus ta töötas. Tuli välja, et kaupluse omanik korraldab väljasõite nomaadide juurde - see tundus meie jaoks väga põnev võimalus olevat ning peagi oli meil juba kokkulepe, et järgmisel hommikul sõidame nomaadide pulma. Kokku pidime saama järgmisel hommikul Shahreza linna mošee juures ning kogu lõbu pidi maksma minema 30 USD. Enne hotelli naasmist otsustasime ära käia ka „maailma kauneimal“ ehk Khaju sillal, kus Iraani noored paarid kuuldavasti tutvust sobitavad. Oli efektne küll.Miskipärast tekitas kogu see pulmaminek meis kahtlusi, ent järgmisel hommikul, 23. augustil, olime teel Shahreza‘sse. Mõned minutid pärast kokkulepitud aega oli Iraj (nii oli selle mehe nimi) kohal ning sõit nomaadide juurde võis alata. Ligi sada kilomeetrit Shahreza‘st eemal võisime kuulda mägedevahelisele kruusateele kostuvat trummipõrinat. Olimegi kohal! Tasandikule oli kogunenud suur rahvasumm, trumm põrises ning torupill hüüdis kõiki tantsima. Kõik naised olid riietunud värvikirevatesse, sädelevatesse riietesse ning lehvitasid tantsides erksavärvilisi rätikuid. Oli naiste- ja oli meestetelk, lisaks veel telgid kahele noorpaarile. Just, kahele, sest korraga peeti kaht pulma. Sestap ka nii palju külalisi. Kõrbeelanike muusika ning värvid koostoimes kuivetunud maastikuga lõid meid pahviks. Kõigi silme all tapeti üks kits ning peagi võis maitsta rasvasevõitu liha-riisirooga. Kõhud täis, hakkasid mehed mängima rituaalset mängu, mille eesmärgiks oli üksteisele kaikaga vastu jalgu lajatada, nii et kohati oli veri taga. Need, kes ei mänginud, kogunesid meie sõiduriista ümber ja nii võibki öelda, et see kujunes suuremaks atraktsiooniks kui pulm ise. Mitte et me sellega juba harjunud poleks olnud... Mitme tunni möödudes hakkas see melu meid väsitama ning otsustasime tagasi Esfahani pöörduda. Vahepeal olime suutnud Iraj’iga nii sõbruneda, et ta kutsus meid enda poole ööbima. See oli meie jaoks ideaalne variant, sest nii avanes meil võimalus Esfahaniga lähemalt tutvust teha. Linna jõudes parkisime mootorratta Imaami väljaku bazaar’i koridori ja läksime bazaar’i ennast uudistama. Üsna ootuspäraselt oli seal hulgaliselt vaibakauplusi ning veelgi ootuspärasemalt üritati meid vaipu kaema meelitada, mis neil korra õnnestuski. Mis seal siis ikka, jõime teed ning imetlesime erinevaid vaipu, kuid kuna olime neile kohe alguses selgeks teinud, et me ei soovi vaipa osta, ei hakatud meile seda ka pähe määrima. Pärast seda naasime Iraj’i kauplusse ning Margus otsustas, et meil on nomaadide vaipa vaja (kusjuures me olime kindlad, et me ei hakka Iraanist mingeid vaipu koju vedama). Ja peagi oli tehing koos ning kõigil hea meel. Never say never, nagu öeldakse. Kuna kell oli palju, parkisime mootorratta vaibapoodi ning suundusime Iraj‘i koju, kus ta pakkus meile kohalikku leiba hakkliha ja maitsestamata jogurtiga. Öö oli väljakannatamatult palav.
24. augusti hommikul, olles Iraj’iga mošee ees hüvasti jätnud, asusime läbi Zagrose mäestiku kulgevale teele Kermanshahi (mis on väidetavalt üks suurima kurdide kontsentratsiooniga linnasid Iraanis) suunas. Ühes väiksemas linnas peeti meid politsei poolt kinni, dokumendid korjati ära ning paluti politseiauto järel kohalikku jaoskonda sõita. Seal veetsime tund aega täielikus teadmatuses selle kohta, miks meid kinni peeti ning mis nüüd edasi saama hakkab – ei rääkinud seal ju peaaegu keegi inglise keelt. Päris hirmus oli, sest kui selgunuks, et me midagi valesti teinud oleme, ei oleks meil seal just palju õigusi olnud. Lõpuks anti passid tagasi, öeldi „Sorry, mister“ ning lasti meid minema. Aga kõhe oli ikka. Vahetult enne päikeseloojangut saabusime Kermanshahi. See oli teistest Iraani linnadest, mida me külastanud olime, mõnevõrra erinev (kuuldavasti oli tegemist kurdide linnaga) - tänavatel liikus üle ootuste palju noori, kellest suure osa võis klassifitseerida meie mõistes „jõmmideks“ (musklis ja jämedate kuldkettidega). Kuna olime väsinud, ei hakanud me linnaga lähemalt tutvust tegema, vaid suundusime kohe hotelli magama.
25. augustil magasime kaua ning teele asusime alles pärastlõunal. Terve päev mägiteedel kihutamist lõppes aga sellega, et meie tagarehv hakkas näitama lagunemise märke – mõrad olid sees ning mõnest kohast olid päris suures kummitükid minema lennanud. Fakt oli aga see, et Iraanist poleks me oma probleemile kindlasti lahendust leidnud. Seega ei jäänud meil üle muud, kui loota, et rehv Türgi piirini (kuhu oli meie hinnangul jäänud umbes 250 km) vastu peab ning et Türgis annab selle välja vahetada. Masenduses maandusime ühes Orumiyeh’i hotellis, kus peatus ka üks Itaalia ajalooprofessor, kelle Yamaha mootorratas oli Iraani kuumuses kohe varakult üles öelnud ning kes pidi selle tõttu oma reisi katkestama, sest keegi kohalikest probleemile lahendust leida ei osanud. Lohutasime end sellega, et meie olime vähemalt jõudnud Iraanile tiiru peale teha, mitte nagu tema. 26. augustil ärkasime vara ning asusime Bazargan’i suunas teele. Enne seda olime ühendust võtnud mehega, kes pidi meid tagasi üle piiri aitama ja talle teada andnud, et me tuleme (ehkki me ei olnud sugugi kindlad, kas me olemasoleva rehviga ka tegelikult piirini jõuame). Teel piirini suutsime korra ka ära eksida, nii et esialgse 250 km asemel pidime sõitma sadakond kilomeetrit rohkem, ning see tee kulges üle meie rehvile ebasoodsate kivide ja aukude, kuid lõpuks olime siiski õnnelikult piiripunktis. Iraanist väljasaamisega läks oluliselt libedamini kui sissesaamisega ning peagi olime taas Türgis. Dogubayazit’ist pöörasime Van’i järve suunas. Sellest itta jääval alal võis imetleda üpriski eriskummalise kujuga magmamoodustisi. Van’i järv ise oli tohutusuur ning sinakas vesi lausa kutsus ujuma, ent kuna olime vahetult pärast piiriületust saanud mõningase vihma osalisteks, siis ei olnud meil tahtmist vette minna. Lääne suunal sõites oli teel tohutult remonte ning arvukad veoautod keerutasid meeletul hulgal teetolmu üles, nii et näha ei olnud praktiliselt midagi. Hämaruses panime oma telgi ühes teeäärses männisalus üles.
27.
augustil olime
alles jõudnud sõitma hakata, kui nägime
meie ees
teel kahte kohalikku mootorratturit. Tegime nendega tutvust ning olles
neile selgitanud meie olukorda, telliti meile Ankarast kohaliku
Cargobus’iga Elazig’i uus rehv. Kuna see pidi aga
alles
järgmisel päeval kohale jõudma, kutsusid
türklased meid endaga kaasa kahepäevasele
sõidule
Eufrati kanjonisse. Kuna meil niikuinii midagi targemat teha poleks
olnud ning kuna see tundus olevat hea võimalus ka midagi
muud
peale Türgi „peateede“ näha,
otsustasime haarata
härjal sarvist. Sõitsime Kemaliye külasse,
kus tegime
väikse ringkäigu. Oli tore. Hiljem võeti
seltskonna
peale mikrobuss ning läksime piki järsakut
sõites
kanjonit avastama. Sõit pakkus rohkelt adrenaliini ning
unustamatuid vaateid, mistõttu soovitaks seda turistidest
suhteliselt puutumata jäänud kohta julgelt ka
teistele
elamusteotsijatele. Öö veetsime sealsamas
lähedal
ühes õdusas külalistemajas. Pool
ööd kostus
vastasolevast külast tuulega meie rõdule tulevat
trummipõrinat. Seal peeti pulma.
28. augusti hommikul
pakkisime asjad kokku ning pärast seda, kui olime pererahvaga
koos
hommikust söönud, suundusime vaatama veel
üht
mägiküla, lisaks külastasime üht
meest, kes kunagi
oli iseseisvalt ehitanud
väikesemõõdulise
„hüdroelektrijaama“. Õhtul
Elazig’i
saabudes tuli välja, et meie rehv oli kuhugi ära
kaotatud
ning me otsustasime siiski riskida oma rehviga Ankarasse
jõuda.
Öö veetsime mingis istanduses.
29. augustil
külastasime iselaadse maastiku poolest tuntud Kapadookiat, kus
väidetavalt on nii mõnigi ulmefilm
vändatud, ning
õhtuks jõudsimegi Ankarasse ja saime rehvi
vahetatud
(tõdedes, et ka nii kehvas seisus rehv kui meie oma on
reaalselt
võimeline vastu pidama täiendavad 2000 km). Kuna
kohapeal
meile vajalikus mõõdus uusi rehve ei olnud,
pidime
leppima kasutatud (ehkki suhteliselt kobeda
väljanägemisega)
rehviga, mis pidi siiski kõigi eelduste kohaselt
kojujõudmiseni vastu pidama. Südamed kergemad,
asusime
Istanbuli suunas teele. Ööbisime mingis
teeäärses
võsas, kus mitmete märkide põhjal
võis
öelda, et seal on enne meid juba kordi peatutud.
30. augusti hommikul pidime tõdema, et meie „uus“ rehv on õhust peaaegu tühjaks jooksnud. Ega’s midagi, sõitsime esimese bensiinijaamani, kus lasime rehvi taas õhku täis ning tegime kindlaks koha, kust õhk välja tuleb. Mitme luhta länud katse peale auku parandada see siiski õnnestus ning võisime oma teekonda jätkata. Teel peatati meid politsei poolt ning ilmnes, et me olime kiirust ületanud (muide, Türgis ei tohi mootorratas ka kiirteel sõita kiiremini kui 80 km/h, olles seega pidevalt teiste, 120 km/h kiirusega sõitvate autode ning veokite poolt ohustatud) - räägiti midagi 115 eurost ning „gümrük’ist“, mille peale järeldasime, et peame trahvi piiripunktis ära maksma. Suur oli nüüd meie soov võimalikult kiiresti sellest mootorrattavaenulikust riigist lahkuda, ent tahtsime veel ära näha legendaarse Trooja. Kuna see jäi võrdlemisi tee peale, käisime seal ära, ent pidime tõdema, et 10 YTL / nägu oli selle eest palju küsitud. Suundusime Canakkale’sse, kust läks praam teisele poole samanimelist väina. Praamipilet (mootorratas ja kaks inimest) oli odav – 4.50 YTL. Kuna teisele poole jõudes oli juba peaaegu pime, maabusime mere ääres, mändide vahel.
31. augusti hommikul suundusime Kreeka suunas, ning nagu selgus, et tahetudki piiripunktis meie käest raha saada (ja ega me ei hakanud pakkuma ka). Enne piiri kohtusime ühe itaallasest mootorratturiga, kelle sõidukil polnud isegi spidomeetrit. Pärast Iraani ja Türgit tundus Kreeka kuidagi liiga tavaline, mõistagi ainult niikaua kuni me rannikule jõudsime. Meie plaaniks oli avastada Thessalonikist lõunasse jäävat Chalkidiki poolsaart. Kuna see oli ka mõõdukalt mägine, oli selle teedel sõitmine suur nauding. Sellest lähtuva Athose poolsaare tippu, kus paikneb ka samanimeline mägi ning mitmed kloostrid, meid paraku ei lastud. Õhtuks olime jõudnud läbi sõita Sithonia poolsaare rannikut ääristava tee ning maabuda ühes mereäärses kämpingus. Ujuma jõudsime alles siis, kui päike oli juba loojunud, ent vesi oli nii selge, et ka kaelani vees olles võis näha nii oma varbaid kui ka meist paarkümmend meetrit eemal hulpinud paadi põhja.
1. september tõi endaga kaasa hallid pilved ning ei läinud sugugi kaua, enne kui hakkas vihma sadama. Thessaloniki’sse jõudes kallas juba nagu oavarrest, ent meil oli kindel plaan teekonda jätkata. Tahtsime kiigata Olümpose mäele ning seejärel suunduda edelasse, kus asuvad Meteora kloostrid. Ilm meie plaane siiski ei soosinud. Nägime Olümpost eemalt, see oli mähkunud tumehalli udupilve ning selle kohal võis näha välke sähvimas. Iseenesest oli see muidugi väga eepiline vaatepilt, kuid lähemalt uudistama see just ei kutsunud. Jätkuvat vihmasadu trotsides suundusime oma järgmise huviobjekti, Meteora kloostrite poole. Vihm andis järele ning meil avanes võimalus kaljulahmakate otsa ehitatud kloostreid näha. Võiks ju arvata, et mungad ja nunnad on nendes kloostrites seal kõrgustes ühiskonnast üpris isoleeritud, kuid tegelikkus on hoopis midagi muud – tegemist on ilmselgelt väga populaarse turismiobjektiga. Vihma hakkas jälle sadama ning Margus hakkas ilmutama haigestumise märke, mistõttu meie esialgne kava sõita koju läbi meile veel tundmatute, ent ajutiselt viisavabade Albaania, Serbia ja Montenegro ning Bosnia ja Hertsegoviina sattus kahtluse alla. Otsustasime sõita Igoumenitsa’sse ning sealt praamiga Itaaliasse. Mõeldud-tehtud. Igoumenitsa’s ostsime pileti Ancona’sse väljuvale praamile ning peagi seilasimegi juba Aadria merel. Sõit sihtkohta vältas üle poole ööpäeva ning Margus sai end koguda.
2.
septembri pärastlõunal
saabusime Ancona’sse, kust võtsime suuna
põhja.
Võtsime ühendust Viinis elava sõbraga
ning lubasime
talle järgmisel päeval külla laekuda. Kuna
olime
otsustanud kiirteed vältida, kulgesime üpris
aeglaselt
– rannikul on üks asula teise küljes kinni,
nii et
praktiliselt ei olegi võimalik üle 50 km/h
sõita.
Niimoodi venides jõudsime õhtuks Veneetsia
külje
alla, kus panime ennast ühe kanali ääres
(uhh,
sääsed!) maha. Margus oli ikka üpris liimist
lahti.
3.
septembri eesmärgiks
oli jõuda Viini, Austria pealinna. Tee sinna viis
läbi
imeliste Alpide. Kui te arvate, et Alpid või Zagrosed,
ühed
mäed kõik, siis te eksite. Alpid on ikka isemoodi.
Austrias
sõitsime eranditult mööda kiirteed ning
Viini
jõudmine ei võtnud teab kui kaua aega. Meie
sõbral
on ühes raudteejaamas helistuudio, kuhu me suundusimegi.
Järgnenud kolm päeva möödusid chillimise
ning kulinaarsete naudingute tähe all, mis viisid Marguse
tervise
paranemisele. Pärast nelja nädalat kahel rattal oli
äkitselt nii veider paigal olla, ent võtsime
sellest
viimast, sest teadsime, et koju jõudes ootavad meid ees
tüütud argimured. Ühesõnaga,
lükkasime neid
edasi nii palju kui võimalik ilma et me ennast
süüdi
oleksime hakanud tundma.
6.
septembril otsustasime
aga siiski kodu poole liikuma hakata. Tee oli meile juba tuttav, kuna
korra olime me juba sama teed pidi Viinist koju sõitnud.
Läbisime Tšehhi ning osa Poolast. Telkisime
teeäärses männimetsas.
7. septembri hommikul
hakkasime varakult liikuma, kuna plaanisime veel sama päeva
õhtul või hiljemalt öösel koju
jõuda.
Varahommikuses külmas mõlgutasime
mõtteid kodusest
saunast. Pärast Varssavit otsustasime ära kulutada
eelmisest
reisist üle jäänud zlotid ning
läksime ühte
teeäärsesse söögikohta, kus saime
väikese raha
eest korraliku portsjoni guljašši ning
mõtlesime,
et ehk ei olegi Poola nii halb, nagu me kogu aeg arvanud oleme. Napilt
pool tundi hiljem kuulus meie mootorratas ühe poolaka
süü läbi mahakandmisele. Mingi ime
läbi meie elusid
siiski säästeti, kuid Kariina sõidutati
kohalikku
haiglasse, kus keegi ei rääkinud
sõnakestki inglise
keelt, kus talle tehti kümmekond röntgenipilti ning
kus ta
jäeti midagi ütlemata pooleks tunniks kuhugi koridori
kärule vedelema. Lõpuks otsustati, et tal pole
häda
midagi (peale selle, et kõik kohad valutavad ning pea
käib
ringi) ning saadeti politseijaoskonda. Seal tuli meil anda tunnistusi.
Kuna ka seal ei rääkinud keegi inglise keelt, kutsuti
meile
tõlk, kelle abil koostati poolakeelsed tunnistused, millele
meie
siis alla kirjutasime, teadmata päris kindlalt, mis seal
täpselt kirjas on. Seejärel veeti meid ning meie
risustunud
mootorratas hotelli, kuhu Marguse isa ja vend meile koos
järelkäruga järgmisel hommikul
järgi tulid.
Möödunud oli 5 nädalat seiklusi ning selja
taha oli
jäänud 17 200 kilomeetrit. Nii see reis
lõppes…
Meil on hea meel, et saime selle loo kirja panna ning loodame, et saame
sellega lugejatele anda vähemalt murdosagi kõigist
nendest
emotsioonidest, mida see ekspeditsioon meile pakkus.
Kariina ja Margus